Academia

FELLOWSHIPS AND GRANTS
2020–24 | MISTI – MIT-Friuli Venezia Giulia (FVG) Global Seed Fund | Sensing Dolce Vita: An Experiment in VR Storytelling | Massachusets Institute of Technology, Cambridge, MA (US)
2020 | Scholarship | Fondazione Pini, Milano (IT)
2019 | Research Fellowship | VR and AR in the valorization of cultural and art heritage | Università degli Studi di Udine (IT)

LECTURESHIPS
2024 – ongoing | New Media Aesthetics | MA Creative Media Production (En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2023 – ongoing | Phenomenology of Contemporary Arts | BA Product Design (It), IED – Istituto Europeo di Design, Milano (IT)
2023 – ongoing | Aesthetics | BA Cinema and Animation (It/En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2023 – ongoing | Multimedia Communication |BA Creative Technologies (It/En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2023 – ongoing | Sociology of New Media | BA Cinema and Animation (En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2022 – ongoing | Modern Art History | BA Creative Technologies (It/En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2022 – ongoing | New Media Aesthetics | BA Creative Technologies (It/En), NABA – Nuova Accademia di Belle Arti, Milano (IT)
2017 | Tecniche ed applicazioni fotografiche: post-produzione fotografica | BA Photography, ACME – Academy of Fine Arts and Media, Novara (IT)

CONFERENCES
2024.04.29 | Researching Media Audiences from the Movie Theatre to the Digital Age: Methods, Challenges, Opportunities | Lancaster University, Lancaster (UK)
2024.03.12 | Sensing Dolce Vita: An Experiment in VR Storytelling | MIT, Cambridge MA (US)
2023.09.30 | Tech Inside Art: Esperienze AI, AR, VR, XR nell’arte contemporanea | Kernel Festival, Monza (IT)
2023.07.07 | HoMER 2023 | TecnoCampus, Mataró (ES)
2023.01.19 | AN-ICON | Sensing Cinema Heritage. For a Multisensory Approach to Film Heritage | Università Statale di Milano, Milano (IT)
2022.10.14 | Marathon DH – Cinema, Media, Digital Humanities and Cultural Heritage | Università degli Studi di Udine, Udine (IT)
2022.07.05 | HoMER 2022 | Università La Sapienza, Roma (IT)
2022.06.27 | Film Exhibition: The Italian Context | University of Cambridge, Cambridge (UK)
2022.04.07 | From Cinema Culture to Cinema Memory | Lancaster University, Lancaster (UK)
2021.09.07 | Visualising Digital Humanities (Studiotec workshop) | University of Bristol, University of Southampton and Queen Mary (UK)
2021.05.25 | HoMER 2021 | Maynooth University, Maynooth (IE)
2019.11.22 | Mining Memories: New Explorations in Cinema, Memory and the Past | University College Cork, Cork (IE)
2019.10.29 | Cinema and other Arts | Universidade da Beira Interior, Covilha (PT)
2019.09.27 | 7a Summer School di Filosofia e Teoria Critica: La rivoluzione urbana e la modernità | Polo Universitario di Gorizia, Gorizia (IT)
2019.09.15 | IX Congresso AISU “La città globale” | Session curated by Roy Menarini | Scuola di Ingegneria e Architettura, Bologna (IT)
2019.06.28 | HoMER 2019 | The University of the Bahamas, Nassau (BS)
2019.05.23 | Le sale cinematografiche milanesi: storia, evoluzione e attualità | Politecnico di Milano – DAStU, Milano (IT)
2018.05.17 | Sale cinematografiche e luoghi del cinema a Milano: ricerche e prospettive | Politecnico di Milano – Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria Costruzioni, Milano (IT)
2017.11.21 | L’arte della luce e dell’ombra. Note sull’archeologia del cinema | Politecnico di Milano – Scuola di Design, Milano (IT)
2014.07.03 | Convegno inusuale, exhibition Abiti da Lavoro | La Triennale, Milano (IT)

WRITINGS
– Roaro, E. (2024). “Film Programming, Cinema Management and Distribution in Udine from 1946 to 1955” in D. Pollard and E. Bowen Film Exhibition: The Italian Context. Oxford: MHRA.
– Roaro, E. (2022). “L’invenzione del deserto. Infrastrutture e propaganda fascista in Africa Orientale Italiana”, in Enrico Manera, Roberto Mastroianni and Chiara Miranda (eds.) Scenografie coloniali. FIAT 633NM di Eleonora Roaro. Torino: Prinp editore, 2022. 81-84. ISBN 978-88-31370-61-5
–  Roaro, E. (2021). “Cinema Theatres in the Works of Francesco Jodice and Urbonas”, in Branco de Olivera, A. et al. (eds.) Cinema e Outras Artes IV: diálogos e inquitudines artísticas. Covilha: LabCom, 2021. 335–350. ISBN 978-989-654-775-2.
–  Roaro, E. (2021). Cinema Memories in 3D Modelling and Virtual Reality Storytelling: The Odeon Cinema in UdineAlphaville Journal of Film and Screen Media 21. 113-130. ISSN 2009-4078.
–  Mariani, A. and Roaro, E. (2020). “Un esperimento in ‘retro-spectatorship’. Realtà virtuale e patrimonio culturale e architettonico delle sale cinematografiche nel caso del cinema Odeon di Udine”, in Pretelli, M. et al. The Global City. The urban condition as a pervasive phenomenon. Torino: AISU, 2020. 828-837 (volume F). ISBN 978-88-31277-01-3.
– Roaro, E. (2020). “Modellazione 3D e Storytelling in Realtà Virtuale per la preservazione del patrimonio culturale. Il caso del cinema Odeon di Udine”. L’Avventura. International Journal of Italian Film and Media Landscapes 2. 223-240. ISBN 978-88-15-28870-7.
–Roaro, E. (2019). “The Electronic Diaries (1984-1996) di Lynn Hershman Leeson”. Scenari 10. Udine: Mimesis. 70-88. ISSN 2420-8914, ISBN 978-88-5756-066-3.
– Roaro, E. (2019). “Il tamburo di latta continua a suonare”, in Catalogo 38° Premio Sergio Amidei. Gorizia: Transmedia. 86-87. ISBN 978-88-944774-0-6.

Please find here a detailed list of writings.